Microsoft, Apple, Google, Facebook en Amazon voeren een onderlinge titanenstrijd. Maar het groeiprofiel van de vijf Amerikaanse techtoppers loopt sterkt uiteen. Dat is ook terug te zien op de beurs.

Met de publicatie van de jaarcijfers over 2012 van Facebook, afgelopen woensdag, is de cirkel rond. Microsoft, Apple, Google, Amazon en Facebook kunnen zich opmaken voor een nieuwe ronde in het reuzengevecht rond internetdiensten, mobiele apparaten, besturingssystemen en sociale netwerken.

Kijk je met een financiële blik naar de digitale strijd om de gunst van de consument, dan valt op dat het onderliggende groeiprofiel van de grote vijf sterk uiteenloopt.

Op de beurs is Apple veruit de grootste met een marktwaarde van 429 miljard dollar, terwijl sociaal netwerk Facebook ‘slechts’ een waarde van 67 miljard dollar krijgt toegekend door beleggers.

De absolute beurswaarde zegt op zich echter weinig over de kracht van bedrijven. Beleggers kijken daarvoor ruwweg naar twee zaken: de winstmarges en de groeiperspectieven. De grote vijf hebben wat dit betreft sterk uiteenlopende smaken in de aanbieding.

Kaskampioenen: Microsoft en Apple

Aan het ene uiterste van het spectrum zitten twee bedrijven die teren op extreem goed verkopende producten, waar ze hoge winstmarges op halen. Microsoft is dominant op de traditionele pc, met Windows en Office, en is tegelijkertijd sterk op de markt voor spelcomputers met de Xbox. Apple verkoopt op zijn beurt meer iPads en iPhones dan ooit tevoren.

Op basis van cijfers over 2012 levert dat zeer hoge winstmarges op. Het bedrijfsresultaat komt als percentage van de omzet bij Microsoft en Apple neer op respectievelijk 47 en 35 procent.

De tegenhanger van dit verhaal is dat analisten de groeiperspectieven voor de winst per aandeel voor het boekjaar 2013 relatief bescheiden inschatten. Drie procent groei voor Microsoft en ongeveer vijf procent voor Apple. Kortom, het zijn winstmachines die geweldig draaien op bekende producten, maar waarvan niet verwacht wordt dat ze verrassen met nieuwe groeipareltjes.

Google: hybride bedrijf

In het midden van het spectrum zit Google. Aan de ene kant kan de zoekspecialist bogen op een solide operationele winstmarge van zo'n 25 procent, maar tegelijk zien analisten de winst per aandeel met zo'n 13 procent aandikken dit jaar.

Google weet nog steeds veel geld te halen uit online advertenties en profileert zich tegelijk sterk op andere markten. Besturingssyteem Android doet het uistekend op mobiele apparaten, van tablets tot smartphones. En Google is met de Nexus 7-tablet zelf ook in de 'hardware'-markt gedoken, zoals Apple al veel langer doet.

Groeifantasie: Facebook en Amazon

De spannendste verhalen zijn zonder twijfel te vinden bij Facebook, het grootste sociale netwerk ter wereld, en internetwinkel Amazon.

Facebook probeert meer grip te krijgen op de duizelingwekkende groei van het gebruik op mobiele apparaten. Maar het bedrijf van Mark Zuckerberg weet met advertenties en andere aanbiedingen al wel een winstmarge van zo'n 11 procent te behalen.

Forse investeringen in nieuwe applicaties zorgden ervoor dat Facebook over afgelopen jaar nauwelijks winst maakte. Tegelijk rekenen analisten erop dat dit gaat veranderen en voorzien ze een gemiddelde groei van de winst per aandeel over de komende vijf jaar van zo'n 27 procent.

Helemaal extreem is de investeringswoede van Amazon's Jeff Bezos. Hij geeft Kindle-tablets weg voor prijzen ver onder de kostprijs en doet grote investeringen in distributienetwerken. Allemaal bedoeld om bestelgemak en optimale service bij de aflevering van Amazonproducten ongeëvenaard te maken, zodat de concurrentie wordt weggevaagd.

Gevolg van deze hoge kosten is dat de huidige winstmarges bij Amazon flinterdun zijn. Van de omzet blijft na aftrek van kosten slechts 1,3 procent over als bedrijfsresultaat. Maar analisten verwachten dat de inspanningen van Amazon zich ruimschoots gaan uitbetalen. De gemiddelde winstgroei per aandeel tussen 2013 en 2016 wordt ingeschat op liefst 90 procent per jaar.

Waardering

De sterk uiteenlopende perspectieven voor Microsoft, Apple, Google, Facebook en Amazon zijn terug te vinden in de beurswaardering van deze bedrijven, uitgedrukt in de zogenoemde koers-winstverhouding.

Voor kaskampioenen Microsoft en Apple betalen beleggers ruim 9 keer de verwachte winst over 2013. Google krijgt een iets hoger waardering van 19 keer de winst. Voor de echte fantasie-aandelen, Facebook en Amazon, betalen beleggers pakweg 68 en 69 keer de verwachte winst voor dit jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl